woensdag 16 april 2008

De eerste bijeenkomst

Tijdens de eerste bijeenkomst hebben we na het kennismakingsrondje en een korte intro (over de vorige serie leesgroepen en het idee over deze serie) enige tijd gediscussieerd naar aanleiding van een zin in de inleiding van het boek van Dohmen 'Over levenskunst'. De zin, van Foucault, (blz 14): 'identiteit is mede het gevolg van het feit dat mensen zelf hun eigen bestaan cultiveren'.

De discussie ging vooral over de vraag wat identiteit nu eigenlijk is.

Er werd bijvoorbeeld het volgende gezegd/ervaren/overwogen:

'je bent altijd een ander'

'ik heb geen vaststaande identiteit, want ik ben bijvoorbeeld nu een ander mens dan een half jaar geleden als gevolg van de dingen die ik heb ervaren en geleerd'

'op basis waarvan kan je dan een keuze maken, als je geen identiteit hebt?'

'Natuurlijk heb je wel een identiteit, als een soort constante op de achtergrond. Die hoef je niet met zoveel woorden te beschrijven, je weet het gewoon.'

'je kan je identiteit beschouwen als bestaande uit verschillende perspectieven op de wereld die elkaar kunnen afwisselen (de 'windows'- metafoor'

'je bent nog jong; pas bij een breakdown ga je kijken: wie ben ik eigenlijk'


Een ander gedeelte van het gesprek ging over de kwestie van het zoeken naar geluk, of dat nu in de mode is of eigenlijk van alle tijden. Misschien, zo was de overweging, moet geluk op verschillende tijden en plaatsen geregeld worden geherdefinieerd om begrepen te worden.

Toch schijnt het besef dat er nu veel wordt gestreefd naar instant geluk en dat mensen alles continu perfect willen hebben. Een ervaring daarbij is dat alles wat zich voordoet in de maatschappij ook door jou heen stroomt waardoor je de neiging krijgt daaraan te willen voldoen.

Wordt geluk verward met blijheid? > Subliem geluk kan ook 'pijn' doen

Op de yogithee-verpakking staat een enkel zinnetje die je weer even gelukkig kan laten voelen. (dit fenomeen zullen we terugzien in een aantal teksten uit 'over levenskunst', de vraag die zich dan zal voordoen is wat het verschil met het fenomeen 'spreekwoorden')

over geluk: after extasy > laundry

misschien is vrede een beter woord

2 opmerkingen:

kadodo zei

Geluk is iets dat komt en gaat. Als je geen ongeluk kent, ken je ook geen geluk. En geluk is mazzel, kortdurend, onstuurbaar een gevoel.

kadodo zei

sterfelijkheid: ??? over 50 jaar waarschijnlijk niet meer, want alle onderdelen van de mens zijn te vervangen en te verbeteren of zelfs miisschien is het stoffelijk lichaam niet eens meer nodig.

het lichaam: ??? dat weet ik niet zeker, sommige mensen hebben een zware / lichte lichaamsbouw, andere constitutie, sommige rassen zijn kleiner (chinezen)

genot en pijn: ik denk dat dat universeel is, maar cultureel verder wordt bepaald
cognitioef vermogen: ik denk dat gemiddeld ieder tot het zelfde instaat is als je het per groepen en verschillende nationaliteiten bekijkt

praktische rede: het zelf plannen of sturen van het leven, ik denk dat ieder dat kan.

vroege ontwikkeling kind: ik denk dat het meer afhangt van verschillende karakters en type mensen, zacht, hard, ondernemend, afwachtend, extravert, introvert, groot denkend, klein denkend.

verwantschap: universeel denk ik alhoewel de een er meer en de ander er minder behoefte aan heeft

humor ??? ik weet het niet

overlevingsdrang

streven naar meer en beter

streven naar de weg van de minste weerstand

streven naar gemak, eenvoud

streven naar stereotypen en hokjesgeest

streven naar het "zelfde" tenzij de noodzaak er is om te veranderen, anders blijf je hetzelfde doen

streven naar "leren" en meemaken en wat nieuwsgierigheid